Posted on okt 11, 2016

I maj 2016 gjorde världens största lyxkryssare, Harmony of the Seas, sin jungfruresa. Harmony of the Seas byggdes av det franska STX-varvet och ägs nu av rederiet Royal Carribean International som redan har många andra stora lyxkryssare i sin flotta. Harmony of the Seas är 362 meter lång, drygt 65 meter bred och 72 meter hög. Fartyget har 18 däck och 2747 hytter som maximalt kan inrymma 6780 passagerare. Harmony of the Seas har en stor mängd nöjesattraktioner – det finns bland annat kasino, vattenpark, isrink och badbassänger ombord. Byggandet av fartyget kostade ungefär en miljard euro, eller nästan tio miljarder kronor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fartyget är som en liten stad

Harmony of the Seas kryssar på Medelhavet och i Karibien. Fartyget erbjuder allt som man kan förvänta sig av världens största lyxkryssare – och mycket mer därtill. Förutom att sola och bada kan passagerarna ägna sig åt klätterväggsklättring, skridskoåkning, surfsimulator eller biobesök. Det finns till och med en karusell ombord. På kvällen erbjuder fartyget bland annat musikaler och isshower. På fartyget finns det 20 restauranges som passagerarna kan besöka och prova på spännande kulinariska delikatesser från världens alla hörn. Den som är intresserad av design eller av att möblera uterum kan låta sig inspireras av fartygets moderna inredning och dekoration. Det finns mer än 11 000 konstverk ombord. Harmony of the Seas är ett bra exempel på hur avancerade och mångsidiga de moderna lyxkryssarna är. Fartygen kan idag liknas vid små städer. Det är inte konstigt att Harmony of the Seas behöver en 2300 personer stor besättning för att driva alltsammans.

Lyxkryssarna belastar miljön

Harmony of the Seas är 20 procent mer energieffektiv än sina systerskepp Oasis of the Seas och Allure of the Seas. Harmony of the Seas kölkonstruktion gör att hon drar mindre bränsle än systerskeppen. Harmony of the Seas är dessutom tystare. Den jättelika lyxkryssarens inverkan på miljön är dock inte obetydlig. Stora fartyg använder stora mängder dieselbränsle som förorenar luften. Enligt experter släpper ett fartyg av Harmony of the Seas storlek ut mer avgaser än miljoner bilar. Det råder alltså inte någon tvekan om att de stora lyxkryssarna bidrar till miljöförstöring och klimatförändringar. En intressant aspekt i sammanhanget är att klimatförändringar i världen kan göra nya sorters lyxkryssningar möjliga i framtiden. När polarisarna smälter blir det möjligt för fartyg att ta sig in på vatten som tidigare varit onåbara. Ett exempel är Nordvästpassagen ovanför Grönland och norra Kanada. I en nära framtid kommer polarturister att kunna åka på kryssning i Arktis majestätiska miljöer.